söndag 22 februari 2015

Vilka är dyngkastarna?

Några är öppna och skriver ut sitt namn. Andra har signaturer. Det har jag också, fast på min blogg kan man ju få fram både namn, e-postadress och en presentation av mig.

Men vilka är de andra fegisarna, som kastar dynga anonymt både på ämbetsbröder och kyrkoledningen? För flera av dem som figurerar på Dag S: s blogg är garanterat präster.

Det irriterar mig på olika sätt. Dels föraktar jag manipulativa människor, dels påminner det mig om stilen, som jag upplevde den, under mina 6,5 år i Oskarshamn. Man kunde känna det som om man gick över ett minerat fält. Du visste aldrig om du pratade med en vän eller en fiende och vad som kunde komma ut av samtalet efteråt. Miljön var osund, sjuk och tärande.
Men vill folk leva i en sådan miljö får de väl göra det, fast det värsta är att de utsätter andra också för den, andra som vill leva på ett öppet och ärligt sätt.
Det har hänt under årens lopp att jag via mejl eller per telefon har diskuterat med kyrkligt anknutna, präster eller förtroendevalda, vilka som kan dölja sig bakom anonymiteten. Ibland har vi varit helt överens om vem vi "ser". 
Förstår människor inte detta? Förstår de inte att de faktiskt kan vara totalt avklädda inför våra ögon? Och att detta är pinsamt för dem!


Inga kommentarer: