söndag 1 februari 2015

Tog vi skada av våra betyg?

Detta är ett inlägg i betygsdebatten.
Jag började skolan ett år tidigare än normalt, det vill säga när jag var 6 år, höstterminen 1949. Varför har jag som pedagog aldrig begripit, men mina föräldrar ville ha det så. Det var nog lite status i det också, att ha en dotter som hade börjat skolan ett år för tidigt.
Första terminen  fick vi bara betyg i ordning och uppförande. Andra terminen - då var jag alltså SJU år- fick vi betyg i alla ämnen!
I fjärde klass sökte vi till realskolan PÅ BETYGEN, och det var svårt att komma in i Malmö. Man kunde också söka från femte, sjätte och sjunde klass.
Alltså har våra liv varit fulla av betyg! Jag har kvar min betygsbok, den ligger här framför mig.
Och jag tror knappast att någon ifrågasatte systemet. Hur många som tog skada för livet av detta vet jag naturligtvis inte, men man hörde aldrig talas om några.
Jag tror faktiskt inte att det är så farligt med betyg från årskurs 4!

Inga kommentarer: