onsdag 18 februari 2015

Är bloggvärlden och debatter snuttifierade?

Är det så att den allmänna trenden i kommunikation avspeglar sig i bloggvärlden och media? Ja, frågan är retorisk, för så är det naturligtvis.
Förr, när man skrev debattartiklar, blev det ofta just debatt. Visserligen kan man ju inbilla sig att man med åren har blivit så klok att några invändningar inte går att ge på det skrivna, men så är det naturligtvis inte. Jag har i väldigt många år varit aktiv i debatten i tidningar.
Nej, ofta är det så att någon skriver något, och sedan kommer ett annat inlägg och ett annat, och oftast har de inget samband med varandra och sällan är det någon som bemöter det som skrivs. I en av våra lokaltidningar blir det dock ibland något bemötande, men inte alls som det var förr. För jag tror väl inte att det är redaktörerna som stoppar inläggen?

Mycket av det som kommenteras i bloggvärlden liknar detta. Den ena efter den andra lägger ut sina tankar, men, frånsett några enstaka undantag som alltid hackar på varandra, bemöts det mesta inte alls. Och kommentarer är sällsynta på många bloggar. 
Nu hör jag ju till dem som inte publicerar allt, och min blogg är modererad, men det är inte många som kommenterar, även om jag under årens lopp har samlat på mig ett par tusen kommentarer.
Jag skriver ju mycket.
Har även vi som är äldre tagit över ungdomars och medias snuttifieringar i kommunikationen?

Inga kommentarer: