onsdag 25 februari 2015

Tjejer utan ansvar- eller?

Det gäller att plantera offermentaliteten tidigt, eller hur?

Jag har just sett Uppdrag Granskning om tjejerna som hade poserat på nätet och deras förövare. Och jag blir väldigt, väldigt trött...
Som högstadielärare talade jag ibland med mina halvnakna elever där halva brösten syntes under lektionstid. SÅ oskyldiga är faktiskt inte tonårstjejer! Ja, kanske inte ens tolvåringar.

En gång frågade jag en invandrartjej som satt där halvnaken inför killarnas lystna blickar om hon hade kunnat vara klädd på det sättet i sitt hemland. Nej, det hade hon inte, sade hon, för det hade varit respektlöst mot läraren.
Då förklarade jag att så var det här också, och det var sista gången jag hade halvklädda elever på mina lektioner.
Men hur kunde de få gå iväg så hemifrån? Jo, det fick jag veta av andra. Det gjorde de inte! De bytte kläder på vägen till skolan, eller också hade de en kofta på sig hemma, som de sedan tog av.

Detta skriver jag bara för att vi väl inte ska förneka att unga tjejer- och killar- gärna spelar ut sin sexualitet. 
Det är så klart därför de blir offer på nätet. Men ingen har tvingat dem att posera första gången eller de första gångerna! Detta väljer de själva att göra!

Jag tror inte alls att det är farligt att lära unga människor lite eget ansvar! Det dör de inte av! Men kanske dör de annars på sikt i livet offerdöden?

Inga kommentarer: