tisdag 24 februari 2015

Kan de vara så här?

Vi tolkar saker selektivt, som bekant. Det vi förväntar oss ser vi kanske också.
Ibland blir jag så förvånad. I min familj/ släkt finns flera unga kvinnor i 40-års åldern. De är artiga, respektfulla och trevliga. 
För mig är det fullständigt otänkbart att de skulle uppträda ohövligt. Inte ens vid meningstvister med de allra närmaste passeras gränser till oförskämdheter. Hit, men inte längre, går man i det man säger.
Desto mera förvånad blir jag när jag i bloggvärlden läser inlägg från personer i den åldern som uppträder hur illa som helst mot andra, inte minst mot äldre. De kan svära och be folk skärpa till sig och tala om för äldre hur de är. Jag bara gapar.
Kan det vara så här också? Vad är då detta för folk?

Kanske är det vanan vid att umgås med polerade människor som också gör att jag inte heller tolererar män som uppträder illa.

Inga kommentarer: