torsdag 12 februari 2015

Mysteriet med pannlampan

Medan mitt favoritbröd gräddas i ugnen (tar två timmar!) ska jag berätta en historia som till slut blev rätt så lustig.

Jag hade beställt en pannlampa i den bokklubb som jag har varit medlem i under massor av år. Den kom, men jag förstod inte hur jag skulle öppna den. Så jag ringde till kundtjänst. Mannen jag talade med förklarade hur jag skulle lirka isär den för att sätta i batterierna, men det fanns inga batterier med, sade han. Han gav mig också numret på de batterier jag skulle köpa.
Jag fick upp lampan och där låg två batterier men med en plastbit under det ena, som jag ju då fick ta bort. Det var sådana där vanliga, platta batterier som jag har i hushållsvågen och den andra vågen som jag väger mig på. Inte med det nummer som jag hade fått av den jag talade med på kundtjänst!
Lampan tändes trots detta inte. Då provade jag batterierna i min hushållsvåg, och där gick de bra. Ringde bokklubben igen, för nu måste det ju vara fel på lampan.
De skickade en ny. Samma sak, den fungerade inte. Nu började jag undra om jag inte kunde sätta i några batterier och trycka på en knapp, så jag ringde upp och frågade samtidigt om det var något mystiskt som jag skulle göra, som jag inte begrep.

Var det fler som hade reklamerat? Det var fler. 
Så skickade de en tredje lampa, som inte heller fungerade.

Nu hade jag emellertid fått nog och bad att få pengarna tillbaka.
Dem satte hon in genast så nu var de på kontot, fick jag veta.
Men samtidigt var jag nyfiken på vad som var fel. Hade de fått ett lager trasiga lampor? Nej, det var inte de batterierna som satt i som skulle användas, förklarade hon. Vilka ska jag då ha? undrade jag. Men det visste hon inte. Jag fick köpa andra och prova.
- Köpa dyra batterier som jag inte vet om de passar? sade jag.
Varför skickar de med batterier och sätter en plastbit under det ena om det är fel sorts batterier?frågade jag vidare, för nu var jag riktigt nyfiken.
Det visste hon inte. Men det stod i katalogen att det inte skulle vara några batterier med, så då var det nog bara för att visa hur de skulle ligga och vilka det skulle vara, trodde hon.
Jag gav upp. Batterierna som låg i fungerade ju!

När jag upptäckte att de inte fanns några pengar på kontot, som det var utlovat, ringde jag igen.
Då var det en annan kvinna i kundtjänst. Tänkte att hon kanske visste något om varför tre lampor inte hade tänts. Hon förklarade att det hade blivit något fel på batterierna ( ?) så man skulle vända ett av dem upp och ner.'  Då skulle det fungera!
Sagt och gjort och se i två av dem kom det ljus! Fast inte i den första! Så den var verkligen trasig!

Ja, så här kan man hålla på när man har tid som pensionär...
Och glad blir man när man får höra att fler än man själv har ringt!

Inga kommentarer: