tisdag 23 september 2014

Stockholmarna och vi andra

Barbro Matzols på Kyrkans tidning tror alltså att vi som bor på landsbygden är otrendiga, småtrötta och omkörda.
Hon har därigenom självklart sagt att hon inte har en aning om landsbygden alternativt att hon själv kommer från Norrlands inland någonstans, där man sitter isolerad utan bredbandsuppkoppling. Jag vet ingenting om denna Matzols, men jag kan utläsa att hon stinker av fördomar!
Landsbygden är mycket. Själv bor jag i Blekinge, ett län där man satsar hårt på en levande landsbygd med allt vad det innebär av aktiviteter och småföretag. Avstånden här är små, precis som i Skåne. Och det är ju i de här länen som SD är störst, och det var ju de väljarna hon beskrev, de ovetande lantisarna.
När jag flyttade till Blekinge från Malmö/Lund området 1979 blev jag mycket förvånad över två saker. Den första var att alla hade så fina hus, hus som bara hade varit tänkbara för människor med mycket höga löner där jag kom ifrån. Den andra var att det var så stor entusiasm och aktivitet i olika föreningar, och att man till stor del levde sina liv i de här föreningarna år ut och år in. Här var ett annat sätt att leva nära naturen och tillsammans med människor som man kände sedan många år tillbaka.
Jag har också bott i Stockholm och arbetat där i två år. Innan dess hade jag tillbringat mycket tid där dels under min barndom och dels tillsammans med en vän. Jag anser nog att jag känner livet där ganska bra, jag kan miljöerna från Lidingö/Östermalm till de södra förorterna där jag själv bodde i Flemingsberg.
Det var inte mycket tid som blev över efter arbetet och transporten hem i Stockholm. Skillnaden var möjligtvis att man ibland kunde slinka in på en restaurang och ta en öl tillsammans med någon/några arbetskamrater efter jobbet. Sådant gör man inte här.
Ofta bodde man långt ifrån varandra. Ens kamrater och släktingar kunde bo i andra änden av staden och det var ju lika långt till dem som det är mellan städerna här i Blekinge.
Världen är nära idag genom internet och all information man får. Hur någon kan inbilla sig att man är helt off för att man inte lever i storstadsområdena begriper jag inte. Tala om fördomar, som sagt!

Inga kommentarer: