torsdag 25 september 2014

Jag visste inget om yttrandeförbud då...

För ett år sedan var det kyrkoval, och jag hade tillsammans med Kristdemokraternas gruppledare i Ronneby bildat en egen (opolitisk) nomineringsgrupp. Det var ganska mycket arbete förknippat med detta i form av tryckt information och utdelande av denna. Jag var också med på listorna för stiftet och till kyrkomötet för Kristdemokrater för en Levande kyrka, där jag satt i styrelsen.
Detta senare var ju ganska meningslöst med tanke på de få platser gruppen har, men jag var med.
Jag var relativt ny i KD då. Hade gått med i februari 2012.
Nog hade jag märkt att det blev lite reaktioner om jag hade skrivit någon debattartikel som inte var exakt vad någon annan i partiet tyckte, men jag såg detta som personrelaterat och inte som relaterat till partiet. Men det fanns de som visste bättre. Mitt ex retade sig när jag gick in i debatt på s-bloggarna mot honom eller om jag, då som nu, försvarade Sverigedemokraternas demokratiska rättigheter. Jag fick ibland höra att KD nog borde känna till vad jag hade skrivit, vad de nu hade med detta att göra, för det var inget mot partiet eller partiets linjer.
Hur som helst så inträffade det för mig fullständigt otänkbara att exet satte igång och skrev mejl till vår distriktsordförande under en månads tid med kopior på mina inlägg, efter vad jag har förstått, och ringde till vår gruppledare. Jag fick inte veta innehållet i samtalet!  Jag förstår inte riktigt vad som var så kontroversiellt i det skrivna om det inte var just försvaret av SD:s demokratiska rättigheter, ett parti som exet själv har ett horn i sidan till. Det kunde möjligtvis vid den tidpunkten vara lite kontroversiellt.

Vad jag inte visste då var att detta var toppen på ett isberg. Jag har idag vetskap om åtta personer som har fått den sortens brev eller mejl från honom. Det är säkert fler som jag inte känner till!
Mycket har jag varit med om i mina relationer, men något liknande detta har jag aldrig någonsin upplevt!

Men, och nu kommer jag till det viktiga, jag förstod ju inte avsikten med det hela. Jag förstod att jag skulle misskrediteras som någon sorts hämnd för något, men hur kunde detta vara misskrediterande? Jag hade då ingen aning om att det inom Kristdemokraterna faktiskt inte är så högt i tak. Det visste exet, som själv hade varit medlem i flera år tidigare.

Under det år som har gått har det ju på många håll, i många partier och inom Svenska kyrkan,  visat sig hur farligt det kan vara att yttra sig. Människor åker ut på löpande band för det som de har skrivit eller sagt.
Det senaste exemplet är en präst som i Göteborgs stift blev avkragad på direkten för något han hade sagt i en predikan! Helt otroligt!

Man kan märka hur yttrandefriheten stryps, också i media, där det ibland kan vara svårt att komma till tals om man inte har de rätta åsikterna.
Vi har sett hur man vid möten under valrörelsen har försökt tysta ner talare som inte har fått framföra sitt budskap. Den landsomfattande mobbningen av SD är ju mycket tydlig. Den omfattar även statsministerns förhållningssätt till partiet. Det är ju fullständigt absurt att han inte skulle kunna tala med partiet i någon som helst fråga! Allt handlar väl inte om invandringen!
Vi ska akta oss! En begränsad yttrandefrihet är mycket farligt i en demokrati!


Inga kommentarer: