tisdag 23 oktober 2012

Så är det och så har det varit med kyrkan!

Ränderna går faktiskt inte ur en massa saker. Är man historiskt intresserad kan man tydligt se detta.

Den roll kyrkan har tagit av att vara till för de rätta, de präktiga, de mest moraliska medan andra ska utestängas eller känna sig ovärdiga finns på många sätt kvar i dag.
Ja, ibland är det till och med så att man kan tycka att kyrkan mest verkar vara till för de besuttna. Fattigt folk har inte tillträde till aktiviteter som kostar för mycket för dem.

Titta bara på de präktiga damer som ibland befolkar syföreningarna, eller de högtidliga herrarna som står där i sina kostymer på söndagarna.

Kanske är det annorlunda i storstäderna. Jag tror det. I vart fall har jag uppfattat det så när jag har besökt någon kyrka i exempelvis Stockholm. Kyrkorna ger ett öppnare intryck.

Men bakom högtidligheten och "finheten" finns det garanterat mycket vånda hos enskilda församlingsmedlemmar eller kanske till och med hos prästerna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet. Jag har inte arbetat i kyrkan men har besökt gudstjänster. Jag upplever att kyrkoanställda är elaka och pratar mycket skit om andra människor. De mår dåligt antar jag.
JS