onsdag 31 oktober 2012

Att tvingas tänka framåt

När jag just hade stigit upp i morse och stod i duschen ringde telefonen och en man som talade tyska började tala om guidningar i juli 2013. Vi har varit i kontakt tidigare, men jag trodde inte att de blev av. Det är ett stort paket i Blekinge och Småland.

Nu gäller det att planera framåt. Först är det tyskan som man ju inte hör så ofta här. Visserligen har jag lätt för språk, men det gäller ju ändå att hålla dem vid liv. Det är skillnad på två timmars planerad guidning på tyska i Karlskrona, som jag har gjort många gånger, och hela dagar då man ju måste vara spontan och samtala med gästerna.
Men heldagar har jag haft förr. En gång hade jag en jättetrevlig, tysk, katolsk kvinno-kyrkokör. De var  så mysiga, och så fort vi var inne i en kyrka började de sjunga. Klockrent!

Guidning är som skola. Man hinner inte sluta det ena verksamhetsåret förrän planeringen av nästa sätter igång.

Det är kul också. Vintern tar jag till inläsning och förkovran. Annars blir det tröttsamt. Man vet inte heller riktigt vilka utmaningar man ställs inför. I somras sträckte sig mina guideturer över ett område från Brömsebro upp till Nyteboda vid skånska gränsen.

Nästa vecka har vi studiebesök på Volvo i Olofström i en av guideföreningarna. Hoppas vädret tillåter en resa dit. Mina vinterdäck är ännu inte påsatta då.

Bilden är från hamnen i Kristianopel, där jag var med en grupp i somras.



Inga kommentarer: