torsdag 4 oktober 2012

Alltid har du en svag punkt

Människor som vill utöva makt emot dig försöker alltid hitta någon svag punkt hos dig. Sedan kör man denna svaga punkt till förbannelse så att till slut är du inget annat än den egenheten hur duktig, bra och snäll du än är.

Tjocka människor är särskilt tacksamma. För är du tjock, då är du ingenting annat i vissa människors ögon. Det måste vara som att vara svart eller handikappad på något sätt. Du blir till det du avviker på i de sammanhang du är.

Jag anade inte under alla mina smala år- som är långt flera än de tjocka i mitt liv - hur runda människor har det. Nu vet jag.

Det finns dock en sak som trakasserarna inte verkar begripa; tillståndet är föränderligt.

En gång hörde jag talas om något tänkvärt som en äldre berusad man sade, när han fick klagomål på att han var full:

- Att vara full går över, men att vara ful går inte över.

Detta var före skönhetsoperationernas tid!


1 kommentar:

LFL sa...

Du skriver ju själv att tillståndet är föränderligt... So what?