torsdag 25 oktober 2012

Ingen tid att leva

Mina tre pojkvänner från tonårstiden är borta ur tiden. Det känns konstigt.
Vissheten att jag nu är inne på sista delen av livet blir påtaglig. De första åren efter pensioneringen satte jag igång med en febril utbildning för en ny yrkesverksamhet. Jag läste franska, latin och tyska på universitetet och gick tre olika guideutbildningar, en på tyska.
Nu har jag arbetat som guide tre somrar.
Men nu, när jag ser tillbaka på mitt liv, inser jag helt klart att det har funnits mycket liten tid till besinning och eftertanke, ja till och med lite tid  att leva.
Relationerna är alltid det som har fått ta stryk för mig. I de pressade lägen mitt uppdrivna tempo ibland har gett, har jag helt enkelt inte orkat med sådana.

Och här sitter jag nu med en hög böcker som det nog skulle ta tre liv att läsa igenom - till exempel.

Dags för omprioriteringar nu? Klockan är kanske fem i tolv- om inte mer!
                                                       

Inga kommentarer: