måndag 29 oktober 2012

Höjdpunkter

En av de stående höjdpunkterna under veckan är för mig akvarellcirkeln.
Det är en fröjd att sitta i två timmar i lugn och ro och försöka skapa. Vår lärare är utbildad bildlärare, en gammal kollega till mig, och mycket duktig, och vi är nu som grupp inne på den tredje terminen. Förra hösten var det kalligrafi, och i våras började vi med akvarellmålningen.
Som ung ritade jag mycket och hade funderingar på att yrkesmässigt jobba med konst på något sätt. Jag har också konsthistoria som mitt huvudämne i min fil.kand.examen från Lunds universitet och är utbildad folkhögskollärare i estetiska ämnen.
Därför känns det extra roligt att på gamla dagar få ta upp detta intresse. Men akvarell har jag inte målat förr. Det är ganska svårt.
Idag talade vi om hur vi nu ser både på naturen och bilder på ett nytt sätt. Det är mycket intressant, för man ser färgskiftningarna med nya ögon.

  
Idag var det min tur att ha kaffe och hembakade kakor med mig. Jag hade provat för mig nya recept och kakorna uppskattades mycket. Ja, de blev faktiskt lyckade, tycker även jag.


1 kommentar:

LFL sa...

I nedre tonåren drömde jag om att bli arkitekt, om nu det kan kallas att jobba med konst yrkesmässigt.