fredag 26 oktober 2012

Redan uppretad

Vaknade jättetidigt och kunde inte somna om. Hämtade in lokaltidningen - den räcker, DN och SvD orkar jag inte med- och läste recensionen av Susanna Alakoskis bok om Fattigsverige.Politisk propaganda för V?
Och nu ska jag skriva något som kommer en del av er som läser det att mena att det är typiskt medelklassigt.

Vi kan alla drabbas av olyckor, av arbetslöshet, skilsmässor och av sjukdom. Detta kan vi inte rå för. Men lite blir vi hjälpta om vi har garderat oss med A-kassa och försäkringar.

Men att folk dricker, det är inget som drabbar dem. Eller att folk hamnar i fängelse eller knarkar. Detta är något som individen själv åstadkommer och som individen själv måste ta ansvar för.

Samhället kan inte ha alla skyldigheter!

Jag blir faktiskt irriterad på allt detta tycka- synd- om dravel. Har det personliga ansvaret helt upphört i de vänstervridnas led?

Själv slet jag med två extraknäck efter skilsmässan när jag blev ensamstående med ett barn och betalade  underhållsbidrag till mitt andra barn, vilket alltså jämnade ut det jag fick.  Här var det inga bidrag någonstans ifrån, inte ens bostadsbidrag. Och jag hade inga förväntningar på att någon stat eller kommun skulle ta hand om mig. Det fanns liksom inte i min föreställningsvärld.

Vi har olika livshållning. En del människor är det synd om för att de inte ids sköta sig.

4 kommentarer:

LFL sa...

Har du inte en aning övertro på det goda samhället?

nya tant lila sa...

Det goda samhället? Det är väl inte det jag skriver om? Tvärtom! Jag skriver om individens ansvar!

LFL sa...

Det finns inget land i världen, utom möjligen Somalia, som tar emot flyktingar från Sverigige. Övergrepp mot landets egna medborgare förekommer bara i andra länder?

nya tant lila sa...


????