torsdag 9 oktober 2014

Vi möts i mina drömmar

Jag brukar säga att jag har delar av mitt hjärta på olika platser, där jag har bott. Och ibland kan jag längta tillbaka till dem.
Jag kan längta till Gustaf Adolfs torg i Malmö, eller jag kan längta efter mina lila petunior, som doftade så gott på min balkong i Oskarshamn.
Ja, jag längtar också tillbaka till höghusområdet i Flemingsberg i södra storstockholmsområdet, där jag bodde i två år i början av 1990-talet. Där står jag faktiskt i kö till 65 plus boende, det vill säga jag står i kö i Huddinge kommun. Och för några månader sedan låg jag ett tag på första plats, och sedan på andra plats för en lägenhet där. Men jag är inte riktigt mogen för det än. Jag älskar mitt hus och min trädgård.

I många år hade jag en återkommande dröm att jag åkte tillbaka till en av platserna, som jag har bott på, och träffade någon där. Den drömmen hade jag inte drömt på flera år nu, men häromnatten var jag där igen. Det är en märklig dröm, inte speciellt känslosam, men verklig. Dagen efter känns det som om ett riktigt möte har ägt rum. Så är det alltid.
Ja, de drömmarna kan förvisso fara iväg med en...

Inga kommentarer: