torsdag 16 oktober 2014

Idag röd i morgon död

När jag ser jublande folkmassor inför någon, tänker jag ofta på hur lätt det är att vinden vänder till burop i stället.
Det tidigare paret Reinfeldt lommar tydligen iväg vid motgångar. Ja, nu kan man ju tänka sig att andra uppdrag väntar på Fredrik Reinfeldt, men han var snabb att lämna Moderaterna efter valnederlaget.
Och nu är det Filippa Reinfeldts tur när hon inte fick den position i landstinget som hon hoppades på. Då ger sig även hon iväg, från landstingspolitiken.
Jag tror att det ibland kan vara klokt att dra sig undan ett tag efter någon form av offentligt nederlag. Men kanske då bara för att hämta andan för att komma igen på något sätt.

Jag minns hur jag själv var knockoutad på hösten 1999 med ett utköp från en rektorstjänst på folkhögskola. Livet stannade upp ett tag då. Man blir liksom villrådig. Man är inte längre intressant för medierna och inte heller för en del bekanta eller vänner. Det kan bli mycket tyst, speciellt om man ett tag har stått i hetluften.
Vägen tillbaka för mig gick över förnyade universitetsstudier,som gick mycket bra, trots att tyskan inte är det lättaste att studera. Dessutom läste jag på 1,5 fart. Tyska på heltid och musikvetenskapliga fält vid Växjö universitet på halvtid. Efter två terminers studier låg arbetsmarknaden öppen för mig på nytt. 
Och det hade varit en intressant tid, då jag också hade gott om pengar eftersom jag inte längre hade två bostäder.

Livet därefter har varit rikt på nya erfarenheter och flera studier. Förutom andra kurser kunde jag också plocka ut en ny akademisk examen, en Högskole-examen vid 60 års ålder. Det är jag faktiskt lite stolt över. Huvudämne tyska!

Tänk om mitt fysiska liv också kunde vända nu till ett mera aktivt och sunt sådant med träning och smalkost!

Inga kommentarer: