onsdag 29 oktober 2014

En medmänsklig miljöpartist lämnade skutan

En miljöpartist i Ronneby, Tomas Lundberg, skrev för en tid sedan en insändare, där han önskade Jimmie Åkesson god (hälso) bättring. Han ansåg också att andra partier och medier hånade Åkesson och hans utbrändhet. Undrar var han kan ha fått så konstiga idéer ifrån?
Detta blev för mycket för Miljöpartiet i Ronneby som starkt kritiserade honom. Han  hade ju haft fräckheten att skriva MP efter sitt namn och då kunde man ju tro att hela MP stod bakom.
Det tror jag inte att någon tror!
Och insändaren var mycket hedervärd och medmänsklig!

Men detta känner jag igen. Angående skolavslutningar i skolan gick jag en gång, som partimedlem i KD, ut i en insändare mot en KD - riksdagsman och menade att man skulle ta kyrkan på allvar. Kyrkan skulle inte enbart vara något som man upplevde stämning i vid vissa tillfällen. Jag tyckte att jag i allra högsta grad följde partilinjen här, för nog ville väl KD att man skulle ta Svenska kyrkan på allvar.
Jag hade inte undertecknat med partibeteckning, men tidningen frågade om de fick göra detta, och jag sade ja. Så det stod KD efter mitt namn. Då fick jag veta att det  fick man bara göra om Partiet stödde åsikten. Men ett parti kan väl inte ha uttalat sig i varje litet enskilt ärende? Nog måste man få dra slutsatser själv? Jag fick då också veta hur man skulle skriva sig, nämligen som "kristdemokrat"  eller "kristdemokrat i Ronneby".
Med tiden fick jag en känsla av att man helst skulle ha sina insändare godkända av partistyrelsen innan man skickade in dem, och det kändes väldigt konstigt. Sådant passar definitivt inte mig, för jag vill ha friheten att ha åsikter, även om jag hör till ett parti. Om partiet kräver att medlemmarna ska vara megafoner till partistyrelsen gräver det nog sin egen grav.

Det är alltså inte bara i MP som det är lågt till tak. Jag har nog en känsla av att många, många lätt slår huvudet i taket idag.
I tidningen idag uttalar sig Miljöpartiets ordförande i Ronneby, och hon säger att Tomas Lundberg är på väg att bli medlem i SD nu.
Men tror han att det är högre i tak där?

Inga kommentarer: