torsdag 30 oktober 2014

Att matas med det negativa

Föreställ dig att du varje morgon när du öppnar din e-post matas med ett negativt omdöme om dig själv. Hur tror du att du hade känt dig då?
Är människor som producerar sådant några som du skulle vilja ha som vänner i ditt liv?
Nätet är förödande på många sätt. Och det är inte bara anonyma kommentatorer som kan skada oss.

Men detta hur vi uppträder mot varandra är viktigt för hur vi mår. Jag känner mycket tydligt hur människor, som jag har kontakt med, lyfter mig eller får mig att gå ner i varv. 
Och jag är så pass medveten om detta att jag har lärt mig att välja bort dem jag kan välja bort, som är hinder för mitt välbefinnande.
Ja, jag har till och med under åren lämnat kontakter med gamla väninnor när jag insåg hur dessa kontakter egentligen var och hur jag mådde efter samtal med dem.
Det finns narcissister av båda könen, människor som till varje pris ska agera i överläge, sälja sig själva och sänka andra!

Inga kommentarer: