fredag 24 oktober 2014

Att se det förväntade och det oväntade

Vi har väl alla sett bilden som man kan se på olika sätt, antingen ser man en gammal kvinna i profil eller också ser man en ung kvinna. Det beror på hur man ställer in blicken. Och så är det ju med många bilder.
Men så är det ju också med annat omkring oss, både i det vi ser och i det vi hör. Man ser tillvaron selektivt, vi ser det förväntade, det vi är bekanta med. 
Själv får jag verkligen anstränga mig att se hur folk är klädda. Det är inget som jag så att säga ser automatiskt, och ibland när jag har varit någonstans undrar jag vad de andra var klädda i.
Det händer ju också att man plötsligt upptäcker något nytt på vägen, där man ofta har kört. Detta händer i vart fall mig. Hur länge har det där huset legat där? 
Nu kör jag ju för det mesta bil, så detta kan ju i vissa fall förklaras med att jag mestadels bara har tittat rakt fram på vägen och det som är närmast.

Inga kommentarer: