onsdag 29 oktober 2014

Vad är en social begåvning?

De finns förvisso som anser att de är högt socialt begåvade om 
de aldrig visar sina egentliga ställningstaganden i kontroversiella frågor. Så kan man surfa med och skapa sig fördelar.

En del andra (män) är otroligt socialt begåvade - och hänsynsfulla- när de inte sårar sin hustru genom att tala om att de  faktiskt också har en - eller flera- älskarinnor.

Jag såg och hörde Lena Andersson tala om sin senaste relationsroman häromdagen. Det var en positiv upplevelse, för mitt tidigare intryck av henne var att hon var en torr och tråkig person, och nu blev hon plötsligt en intressant, skärpt och humoristisk människa. Hon talade just om hur det var att vara en gift mans älskarinna. Huvudpersonen i boken hade gjort det allra mest opassande, hon hade kontaktat mannens hustru.
Det borde nog alla älskarinnor göra, tycker jag, för det är väl sällan som det bara är EN kvinna som är bedragen i sådana sammanhang.

För mig är en social begåvning något man har när man kan vara ärlig mot sig själv och mot andra, men ändå kan vara i sammanhang där man tänker annorlunda utan att detta stör- eller utan att man stör! Då tycker jag att man är socialt begåvad!



Inga kommentarer: