tisdag 21 oktober 2014

Har alla regeringar dåliga lärare?

Så fort det ska satsas på skolan börjar politikerna lova att lärarlönerna ska höjas och att lärarna ska få mera kompetensutbildning.
Men är skolans eventuella problem (Det är visst inte problem överallt!) verkligen att det är dåliga lärare för att man inte får lärare med tillräckligt höga betyg själva? Och att lärarna inte är fortbildade tillräckligt?
Det tror jag inte en sekund på!
Elever lär inte IN bättre för att lärarna har höga löner! 
Lärarna måste skapa lust för lärandet så att elevernas glädje över det väcks! Fler nationella prov är inte lösningen på detta! Det är inte genom sådana idiotier som man skapar en inlärning som blir livslång, knappast ens veckolång. För den sortens kunskap sitter garanterat inte så länge. Det har jag för övrigt också hört föräldrar säga.

En annan sak som stör inlärningen är när det är oroligt i klasserna. Inga elever kan lära in saker i en stökig miljö!
Varför inte satsa pengarna på föräldrautbildning om hur man fostrar drägliga och artiga ungar och på en utbildning i hur man skapar lust inför lärandet i stället för allt det som säkert bara är bortkastat vad gäller eleverna och deras framgångar!
Nu har jag inte arbetat som lärare på sex år. (Tiden går) och mina sista sex år hade jag trevliga och artiga invandrarungdomar i små grupper. Men stökigheterna på skolorna är ju väl kända!

Och så en bild på kvällens akvarell.




4 kommentarer:

LFL sa...

Finns det något i detta, som jag inte håller med om? Jag kan då inte komma på något. Men en fråga: Hur skapar man intresse för skolämnet hos en elev, som längtar intensivt efter att göra något annat än gå i skolan?

Och vilken vacker blomma. Du blir bara bättre och bättre.

nya tant lila sa...

Jag skrev inte om det du inte höll med om, utan om det som jag inte höll med om som du sade!

LFL sa...

Förstår inte alls vad du menar med ditt svar. Har jag sagt något som strider mot det du har skrivit i det här inlägget?

nya tant lila sa...

Med tanke på vad jag hade skrivit om att det inte var mycket som du sade som jag instämde i.