Många påstår att tåg är ett bekvämt sätt att transporteras på. Undrar om de som har sovit på stationen i Stockholm de senaste nätterna också tycker det.
Måste man inte fråga sig varför det inte är röjt runt spåren så att inte stora träd faller ner hela tiden? Är det omöjligt att göra det?
Där jag bor har vi mycket goda tågförbindelser, när de fungerar.
Själv har jag en negativ inställning till att åka tåg. Jag känner mig fastlåst på X2000, måste ta åksjuketabletter och har en gång blivit inlåst på tågtoaletten utanför Kristianstad på tåget till Malmö, när jag skulle stiga av. Okey, jag kom ut så småningom efter en del strul, men jag låser inte toalettdörrar på tåg längre.
Det händer ju dessutom att toaletterna är stängda.
Nej, det har varit för många incidenter på tåg för att jag ska tro på att man kommer bekvämt fram med dem. Förseningar, då man inte vet om anslutningen väntar eller ej. Tillresande till mig som har suttit fast i timmar. Påkörda älgar, ersättningsbussar, tåg som bara inte har kommit etcetera.
Så jag kör hellre bil, även långa sträckor. Tycker att jag har farit i det här landet kors och tvärs i över tjugo år nu,till Skåne, till Stockholm, till Göteborg och tidigare till Sundsvall.
När jag ser dessa mängder av människor som i julhysterin blir fast på vägen undrar jag varför julhelgen är så upptrissad. Måste folk ses till jul, tänker jag som inte är så noga med släktumgänget just till julen, men så bor mina barn på olika håll i landet och de har svårt att ge sig av med sina djur.
Jag erkänner att juldagen i ensamhet var urtrist, men julaftonen var behaglig. Och förhoppningsvis blir mina ersättningsresor i januari behagligare med mindre trafik på vägarna. Men resorna blir med bil!
1 kommentar:
Det är ju rentav löjligt. Hoppas bara att tågbolagen begär ett rejält skadestånd av staten för att den uppenbarligen helt godtyckligt har stoppat trafiken. Folk har dock inte sovit på stationen, utan i sovvagnarna. Då kunde man ju åtminstone kört upp till Gävle under natten, och sedan tagit nya beslut för varje delsträcka. Förseningar får man förstås räkna med vid extremt väder, men det har faktiskt aldrig hänt före 2010, när Trafikverket tagit över ansvaret, att det varit totalstopp. Det är tydligen någon byråkrat som inte känt till att man under slutet av 00-talst har utvidgat den trädfria zonen på sidorna av banorna till 20 m.
Skicka en kommentar