torsdag 1 december 2011

Åtta barn, men ingen rösträtt

När jag guidar i Karlshamn brukar  vi göra ett stopp med bussen vid torget, och så går vi  längs gågatan, där det finns mycket att berätta. Där ligger muséer, gamla hus som överlevde branden 1763 och Skottsbergska gården. På väg till denna passerar vi Systembolaget. Då berättar jag för de utländska gästerna att det är i sådana butiker vi köper alkoholhaltiga drycker i Sverige, och för att handla här måste man vara arton år. Om man misstänker att någon inte är detta får de visa legitimation.

Sedan fortsätter jag att förtälja att man får gifta sig när man är arton år, men man kan alltså inte köpa vin till bröllopet.
(Langar föräldrarna om de köper vin till unga människors bröllop egentligen? Detta är min tysta fundering!)
De tycker att det hela är mycket intressant - och konstigt- och det är det ju. Men, så tillägger jag, att man kan faktiskt dricka alkholhaltigt på restauranger från arton års ålder.Då ser de ut som om vi blev lite mer normala.

Igår insåg jag en sak, som jag faktiskt inte  har tänkt på tidigare. Min salig mormor (död 1963) föddes 1871, hundra år före min son. Hon fick inte rösträtt förrän 1921 !!!
Alltså hade hon levt i 50 år utan att kunna rösta! Och under de åren hade hon fött åtta barn. Hon var alltså betrodd att fostra åtta barn, men inte att avge sin röst i allmänna val. Det yngsta barnet var sex år, när hennes mor fick sin rösträtt.
Vilka perspektiv! Varför har jag aldrig räknat ut detta tidigare?
Det var ju inte konstigt att mormor var så noga med att alla i släkten gick och röstade då.

Inga kommentarer: