måndag 26 december 2011

Väljer du en f d alkoholist till minister?

På en s-blogg frågar en man om man kan låta en f d alkoholist bli minister. Nu finns det säkert massor av politiker med alkoholproblem men...
För det första är nog ingen f d alkoholist, utan i så fall nykter alkoholist. Förhoppningsvis varar detta tillstånd. Risken är stor att det inte gör det. I min ålder har nog många sett alkoholister i sin omgivning trilla dit igen och igen och igen.
Det handlar inte om fördomar att säga att detta inte är lämpligt, det handlar om att vara realist. Visst var det väl kul med Gudrun Schyman och hennes beteende och utspel!? Eller?
Rätt man på rätt plats. Har man den sortens problematik i sitt liv ska man inte ta på sig uppgifter av det slaget.
Jag skulle aldrig rösta på någon som jag visste hade haft perioder av dryckenskap i sitt liv. Aldrig. Och aldrig anställa heller. Och inte gifta mig med en sådan man. För två saker vet jag. Alkoholism kan vara en återkommande historia, och de som har åkomman är ofta jätteduktiga på att ljuga.
Det är som med periodvis återkommande galenskap. Du vet aldrig när den drabbar någon igen.

Inga kommentarer: