måndag 26 december 2011

Utsatt för vantolkningar

Jag tog, som jag har skrivit, bort inlägget om kattens jultankar, då jag i ett mejl fick se att detta hade missuppfattats.

Detta, tillsammans med andra vantolkningar och förvrängningar av det jag skriver, gör att jag skriver detta inlägg och för närvarande undviker att blogga.

På LFl:s blogg kan man läsa i inlägget "God Jul med handgranat..."
följande
"Men jag tänker också på alla, speciellt äldre, som firar en ensam jul. Och för  den skull görs indirekt medskyldiga med massmördaren i Norge. Han var inte alls med i något nazistiskt sammanhang läste jag på en annan blogg (min!)Han var bara en "enstöring" som sökte ett sammanhang att identifiera sig med.
Att människor som begår avskyvärda brott är "enstöringar" är åter en av dessa avskyvärda fördomar som Sveriges förträffliga journalistkår sprider ut."

Nu vill jag att du, bäste läsare, ska läsa mitt senaste inlägg om Breivik, och så se om du kan tolka innehållet på det sättet. Har jag genom att jag gissade att Breivik kunde vara en enstöring därmed sagt att alla enstöringar begår avskyvärda brott?  Har jag genom detta spridit ut fördomar?

Detta skulle ju vara som att påstå att alla svarta var utmärkta jazzmusiker för det var Louis Armstrong, eller hur?

Hur bemöter man den här typen av vantolkningar? Och det dräller av dem hos denne blogginnehavare.

En annan missuppfattning är också om "kvinnan i hans liv". Det ser ut som om det skulle kunna vara jag, men jag är ingens kvinna, i vart fall inte den mannens längre.
Gud bevare mig för det!

Och det känns skönt att veta att jag i morgon lugnt kan gå på gudstjänst i min egen kyrka- utan att diskutera detta. Förra året, när mannen var här, blev det inget kyrkobesök alls, för han ville inte gå ens på en vanlig gudstjänst i en kyrka som hade alkoholfritt vin till nattvarden. Att köra flera mil för en annan kyrka ville inte jag när det finns en stor fin kyrka på ett par minuters avstånd från mitt hus.
Så, det blev inga gudstjänstbesök under julen alls för min del förra året!
Visst måste sådant tyda på stor religiositet? Eller?

6 kommentarer:

LFL sa...

Har du någon annan grund för din gissning att Breivik var en enstöring än att ingen vill bli sammankopplad med honom sedan han begått sina dåd?

nya tant lila sa...

Både den psykiatriska expertisen och den oberoende kommissionen har varit överens om att A.B.Breivik är mentalsjuk.
Brukar människor som lider av paranoid schizofreni vara sociala?
Hela bilden man får, tycker jag, verkar vara av en människa som går sin egen vanföreställningsväg.
Men jag har inte träffat honom, så klart, och jag är ingen expert.
Dessutom säger ju de som har försökt läsa manifestet att det är rörigt, språkligt rörigt med många upprepningar och många hopklipp.
Inte alls klart och stringent.

nya tant lila sa...

Men vad har A.B.Breiviks dödande med (äldre) människor som firar julen ensamma att göra?
Det är ju helt befängt och bisarrt att dra sådana paralleller!
Hur ser det ut i ens huvud när man kan hitta sådana liknelser?

LFL sa...

Varför skulle en person som lider av paranoid schizofreni inte kunna vara social?

vally sa...

Har fan flugit i en människa kan hon säkert spela upp hela registret.

nya tant lila sa...

Det är förfärligt att vara utsatt för dessa lögner om vad man har sagt och skrivit, man blir helt ställd.