onsdag 7 december 2011

Det finns samband i livet

Vissa saker i livet kan vi inte ha kontroll över. Vi kan inte rå över hälsa och liv och död. Men andra saker ligger faktiskt i våra egna händer.
Om jag hade valt att vara halvtidsarbetande när mina barn var små, hade jag haft en betydligt sämre pension idag än jag har. Det var tufft att jobba heltid med småbarn, men idag har jag fått fördelar av det.

Om jag hade slutat arbeta mycket tidigt hade min pension minskat drastiskt och om jag hade struntat i att betala saker i tid eller att klara ut skulder med fordringsägarna (nu har jag inte haft sådana affärer, men man vet aldrig vad som händer), så  hade jag nog inte haft så lätt att få en lägenhet när det blir tid att lämna huset. Det är ofta stenhårda regler idag.

Det finns alltså ofta en orsak-verkan i våra liv. Har man inte alls sett om sitt hus i tid, tycker inte jag att man ska sitta och gnälla och ömka sig själv, för då har man faktiskt sig själv att skylla!

Inga kommentarer: