lördag 3 december 2011

Vissa dagar ska jag inte baka...

I morgon BEHÖVER jag inte baka. Förra söndagen var jag tvungen att göra det, för det var min tur att ha hembakat till kalligraficirkeln. Då stod jag och hörde stormen vina runt huset och väntade varje sekund att strömmen skulle gå, och kakorna bli förstörda.

Kanske var det detta som gjorde att allt blev så rörigt i början.
Jag hade tänkt baka en toscakaka, men så ändrade jag mig och skulle göra en marmorerad kaka i stället. Sådana har jag gjort massor av gånger, men det var ett tag sedan.
Visst såg smeten lite konstig ut, tänkte jag, den var så lös. Jo, smeten var konstig, för när jag trodde att alla ingredienserna, även mjölet, var i, upptäckte jag att smöret- riktigt,dyrt smör- det hade jag glömt.
Måste det vara en viss ordning på de där olika sakerna?Jag kletade ner smöret sist och gräddade kakan.

Nu kan jag tala om för er att detta inte går! Kakan blev jättekonstig och sjönk på mitten, fast på kanterna var den  okey. Den gick inte att ta med till bakduktiga damer. (Nu har jag ätit kletet själv och fryst in resten).
Så då var det bara att starta baket på nytt, och nu blev det en toscakaka, som alla sade smakade mycket gott, så det var ju bra.

Nu var det nästa sort. Hade tänkt att göra arraksbullar, som jag inte hade gjort på flera år. Till dem brukade jag ha färdigt sockerkakspulver av speciell sort, men nu fanns inte detta kvar, så det fick bli en annan sort, och jag hade ingen aning om måtten, för det stod bara "ett paket" i receptet.
Smeten blev för lös. Vad gör man då? Inget mer sockerkakspulver fanns. Då lade jag i havregryn, men det verkade inte bli bra, så jag ställde helt enkelt skålen med smeten i kylen och bakade ambrosiabakelser i stället.

Strömmen gick inte. Arrakssmeten, som blev fast i kylen, har jag ätit upp till en del, och resten har jag gjort arraksbullar av och fryst in.

Nästa gång jag ska baka till något ska jag göra det långt i förväg och frysa in kakorna, för vissa dagar är bara inga bakdagar för mig.

Idag har jag tagit de sista (tre kvar i kylen) äpplena från trädgården och gjort tre äpplesmulpajer med havregryn, som jag har fryst in.

Det var en bättre dag att baka på, ingen storm och inget glömt smör, och måtten hade jag i huvudet.

Inga kommentarer: