onsdag 14 december 2011

Att lita på någon

Statsministerposten rör oss alla. Det är definitivt inte bara socialdemokraternas sak vem som blir vår nästa statsminister. Om de kommer dragandes med Håkan Juholt kan man nog befara en mindre katastrof för landet. Man kan väl inte ha en människa som bara låter orden hoppa ur munnen på sig utan att verka veta vad han talar om.

Sverige är med i ett internationellt sammanhang. Vi är inte på något sätt utanför vad som sker i vår omvärld. Import och export är beroende av internationella konjunkturer och skapar möjligheten till avsättning för våra produkter. Många "svenska" varor har sin produktion förlagd någon annanstans och många varor säljs utomlands. Vi har ingen inhemsk produktion för inhemska behov.

Man kan alltså inte var så bonnig att man bara säger kategoriskt nej till en internationell överenskommelse, innan man vet vad den handlar om.
Vi måste kunna lita på våra folkvalda. Precis som man måste kunna lita på människor i nära relationer. Utan tillit rasar allt ihop.

Jag börjar faktiskt bli rädd. En okunnig, duktig retoriker kan vara en katastrof för ett land, om människor bara låter sig duperas och  får höra det som de vill höra, vilket kan vara långt ifrån det som är klokast.
Vi får hoppas att Socialdemokraterna inte enbart består av människor med högst 2-årig social linje och några (starkt sossevinklade -jag vet för jag har utbildat på sådana) kurser för förtroendevalda. Lite vett och sans måste det väl finnas även i det partiet.

2 kommentarer:

Hans Odeberg sa...

Höger som jag är gillar jag faktiskt Juholt. Visst, till journalisternas glädje påminner han lite om OAs gamla figur "mannen som gör vad som faller honom in". Därmed påminner han om min gamla idol Ronald Reagan, som också var rätt så opålitlig när han inte insåg att kameran var på, men som hade en tydlig ideologisk linje. Att sen Juholts linje inte är min linje, ja det är det som kommer göra det roligt att debattera med vänstern framöver.

nya tant lila sa...

Under min tid som rektor på Ohmns fhsk jobbade jag lite med Juholt. Han hade stora internationella konferenser på skolan, och jag var sosse på den tiden. Då tyckte jag att han var redig, men som det har utvecklats nu är han ju en dröm för Alliansen.
Men en sak håller jag med honom om skattepengar för vård och skola bör inte gå som vinst ner i privata fickor! Sedan får mitt nuvarande parti, fp, säga vad de vill om det.