måndag 8 april 2013

Så kan sossekompetens(bristen) se ut!

Jag tror att jag vet vad jag skriver om nu, för jag har tjugoåtta års erfarenhet av det partiet! Och sedan har jag jobbat i flera år i en sossestyrd kommun. Därmed anser jag att jag har meriterat mig för att kunna värdera socialdemokraternas bristande tilltro till formell utbildning och kompetens. Vad som har gällt har varit brödraskap, släktskap och lång och trogen tjänst som  främsta meriter för tillsättningar, detta är mina erfarenheter.

Det förvånar mig inte alls att Ylva Johansson har fått lämna det nya VU inom partistyrelsen. (Fick hon lämna partistyrelsen också? Det har jag inte förstått.) Nej lite äldre men snitsiga, kvinnliga akademiker gör sig nog inte så bra där, kan man tänka. Socialdemokraterna verkar fördjupa sina gamla LO-rötter!

Hur man ser på det där med kompetensen kan man nästan skratta åt när en av s-bloggarna tycker att det hedrar Håkan Juholt att han inte har gått till bankvärlden eller blivit konsult i ett privat vinstföretag.

Men hallå där! På vilka meriter då? För att komma upp sig i bankvärlden behöver man nog faktiskt en akademisk examen!
Jag ska här inte dra H.J:s meritlista eller bristande meritlista för den lär nog vara ganska välkänd.
Nej, han får nog, som många, många andra, försöka hålla sig kvar i politikervärlden om han ska sitta med de höga inkomsterna!

För så är verkligheten, och detta gäller inte bara inom S, utan kan förekomma även i andra partier. En del personer är totalkörda om de inte är politiker, för de har helt enkelt inte de formella meriter som behövs för annat! Detta kan kanske kvitta i sossekommuner, men det gäller förhoppningsvis inte för bankvärlden!

6 kommentarer:

LFL sa...

När ett företag eller en branschorganisation anlitar politiker som lobbyister är det enbart de politiska meriterna som räkna. Man ska exempelvis framstå som en "äkta kristdemokrat", om man har till uppgift att övertyga kd-politiker om att nykterheten ökar om spriten flödar.

LFL sa...

Men i det socialdemokratiska kvinnoförbundet är det i alla fall akademikerkvinnorna som har makten.

nya tant lila sa...

Det är möjligt, men för bankvärlden lär han nog behöva en civilekonomexamen!

nya tant lila sa...

För övrigt är jag urtrött på dina negativa kommentarer om mitt parti.
Det var ju tråkigt att du själv inte fann någon plats i det när du var medlem!

LFL sa...

Även om jag nu tog kd som exempel, var det ingen negativ kommentar mot just kd, efter som alla partier är utsatta för den här formen av lobbyism.

Det handlar om att företag eller branschorganisationer, som tillhör det politiska motståndarlägret i någon fråga, "köper över" politiker, som åtnjuter ett stort förtroende inom partiet.

Och kommersiella intressen, som vill tjäna pengar på ökad vin- och spritförsäljning tillhör definitivt det politiska moståndarlägret för kd, som exempelvis vill behålla Systembolagets monopol på alkholförsäljning. Syftet med detta monopol har ju från början varit, och är fortfarande, att hålla nere försäljningen så mycket det går.

Den nämnda formen av lobbyism, att man står kvar som partimedlem sedan man bytt sida, och utnyttjar partimedlemskapet och det förtroende som följer med detta, har diskuterats ganska flitigt på s-bloggarna under flera år.

Att vin- och spritbranschen bedriver lobbyism mot kd, i syfte att mjuka upp kd:s restriktiva alkoholpolitik, har förre kd-ledaren Alf Svensson sagt. Han sa dock inte att lobbyisterna var / är partimedlemmar, men att de använder mycket förföriska argument, som om de vore partimedlemmar.

Detta är en form av lobbyism, som kan skada vilket parti som helst, eftersom lobbyisterna kan lura partierna att "i god tro" ta beslut, som motverkar partiets syfte, som för kd:s del bl.a. är att minimera alkoholskadorna.

Diskussionerna inom s handlar bl.a. om att personer, som har haft ledande uppgifter inom partiet, numera är verksamma som lobbyister för kommersiella intressen inom sitt eget parti.

Jag ifrågasätter inte att företag och branschorganisationer har ett legitimt intresse att informera politiker om konsekvenserna av politiska beslut som diskuteras, men det ska ske i öppna former.

Det kan inte hjälpas om ett parti "förlorar kompetens" om någon lobbyist inte blir återvald till höga partipolitiska uppdrag, men höga partiföreträdare ska inte sitta på två stolar. Och det var säkert bra för kd att Alf Svensson sa ifrån om vin- och spritlobbyismen, och uppmanade sina partikamrater att inte bli lurade.

nya tant lila sa...

Jo, förvisso har högbetalda akademiker makten inom Socialdemokratiska kvinnoförbundet. Det märks! De har ju ingen förståelse alls för att kvinnor, som tidigare har tvingats till svartjobb i familjer, behöver riktiga anställningar, vilket RUT-avdragen möjliggör. Undrar hur många kvinnor S förlorar som väljare på grund av den inskränktheten!