tisdag 9 april 2013

Att se en ny värld

Häromdagen skrev jag om hur man kan upptäcka en färgrikare värld när man själv målar. Plötsligt är inte grönt enbart grönt och himlen har många färger. Och  man ser alltså också annat.
När jag skulle måla en tupp insåg jag att jag inte hade en aning om hur en tupp egentligen ser ut, så jag fick leta upp olika bilder på tuppar. Hur sitter fjädrarna? Hur många klor har den? Finns det vingar på sidorna? På samma sätt var det när jag skulle måla en tall. Hur sitter grenarna egentligen? Hur ser den yttersta kronan ut?

Spännande! För det är plötsligt en ny värld!

Jag är mycket ordtrött just nu. Skulle aldrig drömma om att prenumerera på någon av de stora dagstidningarna. Till och med lokaltidningen tycker jag är för mycket. Den bläddrar jag hastigast igenom. Det måste jag med tanke på att mina  guidningar kräver att jag är uppdaterad. Gästerna vill inte enbart höra historia.

Nu närmar sig allvaret. Om ett par veckor ska jag föreläsa på en  guideutbildning. Hela dagen! Då gäller det att få gruppen aktiv!
Och ett par dagar därefter har jag den första tyska guidningen.


                                         Variation på föregående bild..

Inga kommentarer: