torsdag 25 april 2013

När jag mår illa av tjafset...

på de (få) kyrkliga bloggar jag följer, brukar jag gå över och läsa på Carolina Johanssons blogg. Där hittar jag en sökare. Visst det händer att hon också kritiserar, men inte på det där ihärdiga sättet som en del äldre, tjatiga prästgubbar gör, som får med sig ett kverulerande följe som hyllar dem. Så växer ingen kristendom!

Tänk om lärare som försökte vara goda pedagoger mest hade koncentrerat sig på hur dåliga kollegerna var! Vad hade det gett för utveckling? Detta hade ju varit totalt destruktivt!

Nu har prästen Ted Harris och Carolina Johansson gett ut en bok om Franciskus av Assisi. Jag fick ett av Carolinas friex och kunde inte slita mig från boken, så fascinerande tyckte jag att den var.
Det enda jag känner att jag skulle vilja veta är hur mycket i den som är faktiskt och hur mycket som är utbroderat. Jag saknar också en hänvisning till källor. Det hade varit intressant.

Men att från en munk på 1200-talet dra så naturliga (för så känns de) paralleller till vår egen tid och våra livsstilar är otroligt fascinerande.
Samtidigt hoppas jag att boken inte kommer i orätta händer hos folk som kommer att diskutera och dissekera den och som kommer att mala sönder det den säger oss.
För mig känns den rätt. Jag tror också att vi bär gudsriket inom oss och att det är vår uppgift att försöka se detta i våra medvandrare.

Det måste ju vara så att om vi bär ljuset och fortplantar det, då växer det goda. Men hur lätt är det inte att gå till attack eller försvara sig i denna konflikternas och utstötningarnas tid? Fan bjuder gärna upp oss till dans!

2 kommentarer:

Carolina sa...

Tack för dina uppmuntrande ord. Det är naturligtvis en relevant fråga - hur mycket är utbroderat, vad är faktiskt - och det vet vi inte. Vi pratade mycket om det i arbetet med texten - att Franciskus inte var en lärd man. Han slutade skolan vid 12 års ålder, han skrev inte ned sina tankar, han var inte teolog i den bemärkelsen. Andra har skrivit om honom - men han var lik Jesus även på den fronten, han levde ett liv som inspirerade och fortsatte att inspirera - inte genom ord men i handling. Många har skrivit om honom - ur olika perspektiv - och kanske kan de olika perspektiven tillföra något utan att för den sakens skull vara den enda sanningen. Någon sade att för Franciskus var Gud inte ett ord, Gud var en eld. Tar till mig din önskan om källförteckning - om boken säljer och trycks igen ska jag föreslå att det läggs till. Det är ju väldigt många referenser till olika böcker och tänkare i texten och kan se att man skulle kunna samla det.

nya tant lila sa...

Med utbroderat menade jag att ni själva hade fantiserat ihop det, inte vad ni hade läst om honom som andra hade skrivit.