lördag 27 april 2013

Avslöjande översittarfasoner inom Svenska kyrkan

Mina erfarenheter av Svenska kyrkan i Växjö stift blev så dåliga att jag lämnade kyrkan hösten 2000, men jag gick in igen efter bara något halvår, den gången. Tänkte att de inte skulle få bort mig från Svenska kyrkan också.
När sedan Anders Wejryd,  min f.d. ordförande på folkhögskolan i Oskarshamn, hade blivit ärkebiskop, blev det liksom bara för mycket för mig, och jag gick ur igen. Den gången var jag icke-medlem i 1,5 år, men genom ett ytterst vänligt bemötande av biskopen i Lunds stift vid en förfrågan återvände jag.

Bemötandet säger mycket om personerna. K-G Hammar svarade alltid, eller lät någon svara, om man hade en fråga. Anders Wejryd svarar i vart fall inte mig, och nu har jag slutat ställa frågor till honom sedan flera år. Nu ska han ju dessutom snart lämna ämbetet, och det ser jag fram emot.
Sven Thidevall förre biskopen i Växjö svarade på mejl, men den nuvarande har jag skickat två mejl till utan att få svar. Vad är att förvänta från det stiftet?

Någon av f.d.kontraktsprostarna där,  som jag för övrigt var bekant med, svarade enbart genom ombud, det vill säga att han skickade frågan vidare till någon som fick svara i hans ställe. Som om han var för stor för att svara själv eller som om den som frågade var pestsmittad på något sätt.
Detta hände senast när jag föreslog att han skulle ge referenser till en präst som tidigare varit i hans kontrakt och som hade blivit förtalad av folk i Småland, vilket hade fortplantat sig hit ner.

De  gånger jag har haft förfrågan till en kvinnlig biskop har dessa alltid svarat. Men nu hade jag skrivit en kommentar på biskop Tuulikkis blogg. Den var fördelaktig för henne. Bloggen är modererad. Visst, hon har kanske inte varit inne och kollat eventuella kommentarer, men den är inte utlagd än! Kritiken av henne är kanske befogad.
Biskopar med härskarfasoner mår inte Svenska kyrkan bra av!

PS Kan nu konstatera att biskopen i Härnösand har lagt ut nya kommentarer, dock inte min, som hon av någon anledning har censurerat bort. Jag är kanske inte fin nog eller känd nog för henne!? Visst är det sådant som gör att man tappar tilltron till Svenska kyrkan! Det fanns inget som helst kontroversiellt i min kommentar. DS

Inga kommentarer: