lördag 5 maj 2012

Vad är det de lär sig i skolan, egentligen?

Att skolan på 1950/60 talen var lite märklig med tanke på vad det var man lärde sig vet man väl, men jag hade nog trott att skolan så småningom utvecklades innehållsmässigt. Det trodde jag inte när jag såg vad min dotter tvingades tynga sitt minne med de första åren som exempelvis olika, konstiga delar på en fågel.

Jag har börjat se tv-programmet "Smartare än en femteklassare" för det är ganska kul att se vad man själv kan. Och det är som det är, en massa fullständigt onödig kunskap som eleverna får lära sig de allra första åren i skolan.

-Vad kallas fiskhanens sperma? var en av frågorna idag.
Ja, VAD kallas fiskhanens sperma!? Jag har levt i snart 70 år utan att veta vad fiskhanens sperma heter, och jag har klarat mig utmärkt utan den kunskapen.
Kan man inte undra vad de sysslar med i skolan?

Ibland får jag en känsla av att man liksom har fortsatt från 1800-talets skola innehållsmässigt i vissa skolämnen, då man inte riktigt begriper vad som är samhällsnyttig och för eleven viktig kunskap.

Själv hade jag läst franska i fem år i skolan. Jag kunde böja verben i hur många former som helst (och det kunde jag!), men jag kunde inte beställa en kopp kaffe.
När denna insikt hade vuxit sig riktigt stark, när jag närmade mig 60 års ålder, tog jag mig själv i kragen och repeterade gymnasiekursen på en universitetskurs. Nu kan jag beställa kaffe!
Ja, sedan läste jag faktiskt en kortare riktig universitetskurs i franska också när jag hade gått i pension från min lärartjänst.

Är det inte tid för skolpolitikerna att börja ifrågasätta innehållet i vissa ämnen i skolan? De kan ju titta på "Smartare än en femteklassare", så får de sig kanske en tankeställare! Vad går eleverna i skolan för? Vad är det de ska lära sig som de har nytta av i samhället och i livet? Detta borde vara vägledande!
Och då tror jag att de kan skippa sådant som vad fiskhanens sperma heter! Vad tror du?

Inga kommentarer: