söndag 27 maj 2012

Ja, vad blir det i kyrkan idag?

Pingst! En stor kyrkohelg då jag förväntar mig seriösa gudstjänster/mässor i våra kyrkor.
I min kyrka vet jag inte vad det blir. I församlingsbladet står det att det ska vara en musikgudstjänst. I predikoturerna står det bara medverkande och kyrkoherden som textläsare, men vad det är vet man inte. Och så droppen, i en annons står det "Vårkonsert" och "FRI ENTRÉ"!
Detta med inträden verkar vara en ny trend. Den 12 maj hade församlingens stora kör 10-årsjubileum, och då kostade det 50 kronor i inträde med kaffe mitt i föreställningen.
Man hade troligen fått in lika mycket pengar om det var frivilligt att lägga pengar. Nu utestängde man ju dem som inte ansåg sig ha råd. För det finns folk som inte ens har råd att betala 50 kronor för en konsert.
Ja, jag vet alltså inte vad vi har i min kyrka idag. Gudstjänst? Knappast?
Kantorer bör i första hand satsa på att göra levande gudstjänster på söndagarna och inte på att ha en massa glassiga jippon, tycker jag.

Inga kommentarer: