fredag 25 maj 2012

Nätet är ett språkligt Vilda Western!

Egentligen är det väl olustigt att vem som helst kan ge sig ut på nätet och skriva vad som helst, ja, till och med utge sig för att vara någon annan och vara hur anonym som helst.
Men att det råder kaos och lite av Vilda Western bland dem som inte är skolade i hur man skriver, det kan man ju förstå. Mera anmärkningsvärt är det när människor som påstår sig vara utbildade, och skryter och skräpper med sina akademiska meriter, skapar sig en egen liten regelvärld efter sitt eget gottfinnande.
Det finns etiska regler och det finns juridiska regler.
Man citerar, som jag skrev tidigare, inte människor utan att tala om var man har hittat citatet.
Bilder är det allvarligare med. Bilder finns det copyright på, så där måste man vara försiktig.

Jag blir otroligt trött på att tjafsa om saker som är solklara och självklara för mig. Ett exempel var när jag under sju kilometerns bilfärd fick hålla på att förklara att det kan inte heta en katt flera kattor av den enkla anledningen att första deklinationen, som har -or i plural, alltid har ett -a i slutet av ordet i singular. En katta flera kattor, men en katt flera katter. Detta sista ord hör till tredje deklinationen. Och det gör det hur mångordig "motståndaren" än är och hur mycket han är påstår att jag har fel!

1 kommentar:

vally sa...

Värre är det med att ta det säkra före det osäkra.
:-)