söndag 20 maj 2012

Gud är ingen serviceinstitution för oss!

När jag tittade på tv-gudstjänsten idag och lyssnade på vad de sade och på orden i psalmerna funderade jag över vem som tror sig styra vem och hur mycket av avgudadyrkan som finns i religionen.

Det lät ungefär som att vi skulle tänka på att Gud alltid uppträdde väl emot oss, som om han var någon som styrdes av oss. Vi kunde lita på honom. Är det inte han som ska lita på oss?

Jag får inte ihop det. Detta är inte min gudsbild. Min Gud leder oss, det är inte vi som leder honom! För mig är vi Guds redskap, det är inte Gud/Kristus som är vårt redskap.

Vi kan välja eller välja bort att gå de vägar  Gud stakar ut för att vi rätt ska kunna tjäna honom. Men vi kan aldrig välja bort Guds ingripande i våra liv!
Det är vi som är i vår Herres händer! Inte tvärtom! Det är jag helt övertygad om.
Möten som betyder en annan riktning i livet kan göra oss tveksamma, sjukdom, olyckor och ond, bråd död. Detta kan vi inte styra. Men vi kan välja förhållningssätt till det som sker!

2 kommentarer:

vally sa...

Du har skrivit om detta förr.
Jag vet inte riktigt vad du menar.
Vi ber om kraft att uthärda i svåra situationer.
För mej är det Gud som styr.
Hans vilja är det som gäller.
Vi måste tänka på, att det pågår en kamp mellan två makter. En god och en ond. En dag skall den goda segra. Är det också något du inte tycker att vi skall ta för givet?
Vem gör vad. Det vet man inte.
Gud har en plan sägs det Men var kommer den onde in med sin plan.
Nä fy jag har nog fått solsting.
Ha det bra.

nya tant lila sa...

Ja, jag har nog skrivit om detta mer än en gång, men det blev aktuellt idag igen när jag såg tv-gudstjänsten. Där lät det ungefär som om vi skulle se snäll Gud var ungefär som om han var ett lydigt barn som gjorde vad vi ville!
Jag tror inte att några onda krafter har planer. De sprätter och krossar i sin destruktivitet. Men de/den finns!