måndag 14 maj 2012

Förödande avundsjuka

Hur vanligt är det egentligen med avundsjuka? Förr tänkte jag aldrig på det. Minns inte att jag har känt mig särskilt avundsjuk själv, det hör liksom inte till mina egenskaper. Men de senaste tio åren har jag blivit mer och mer medveten om hur avundsjukan styr människors tyckanden.
Är det den som gör att vackra och kända artister överöses av hatbrev från olika håll och att författare med framgång får otäcka mejl?

Det värsta är nog om egenskapen träder in i de nära relationerna, om mannen inte kan tolerera kvinnans framgångar eller - säkert mindre vanligt- om kvinnan inte kan tolerera sin mans.

Givetvis är avundsjuka ett tecken på små själar, människor som inte är generösa nog att önska andra människors välgång och framgång. Men hjälper det?


Inga kommentarer: