torsdag 23 augusti 2012

Vad händer bakom ryggen?

Igår guidade jag för andra gången den här säsongen tyska högstadieungdomar. Den förra gruppen var så otroligt disciplinerad och lyssnade hela tiden uppmärksamt, så jag var förvånad. Sedan tänkte jag på att lärarna, fyra stycken, satt strategiskt placerade i bussen, både bak och fram.
Igår satt båda fram.

Vad skönt det är i sådana lägen att ha lite erfarenheter, som jag ju faktiskt har av högstadieungdomar i den åldern. Man vet aldrig vad som händer bakom ryggen om man exempelvis står och skriver på tavlan med ryggen mot dem.

Jag glömmer aldrig hur en kollega- mycket slank och söt- berättade att en elev hade sagt
-Vilken söt liten häck du har!
Det var garanterat menat som en vänlighet!

Att sitta i en buss längst fram med ryggen mot gruppen och tala i en mikrofon kräver att gruppen är jättedisciplinerad om de ska lyssna.
Jag insåg faran och ändrade modell. Talade minimalt under färd, reste mig upp när vi hade stannat till och talade vänd till gruppen.
Det hade effekt! De satt alldeles tysta och lyssnade!

Hoppas de fick något med sig hem av minnen från dagen! Det är så fint att se ungdomar sitta en stund och titta ut över havet och springa runt och fotografera varandra.

Jag hörde inte till de lärare som tyckte att tonåringar var besvärliga- även om de givetvis är det ibland i skolan- jag tyckte att de var så härliga!

Bilden är från Utsikten i Karlskrona



1 kommentar:

Carolina sa...

Rätt inställning!