torsdag 9 augusti 2012

Att hitta rutinerna

Det är nu snart fyra år sedan jag gick i pension från min högstadielärartjänst. Då hade jag arbetat ett halvt år efter 65-årsdagen.
Under dessa fyra år kan jag inte påstå att jag har känt mig speciellt ledig, frånsett vissa veckor. Den här veckan skulle vara en sådan, men med en inflammerad sena vid knäet har jag mest fått hålla mig i stillhet och hoppas att knäet ska vara okey tills jag ska stadsvandra nästa vecka.
Tiden har gått fort. Första terminen läste jag franska på en kurs i fransk litteratur och film på Växjö universitet. Sedan fick jag för mig att jag skulle rensa upp i mitt hus, men när jag insåg att det inte blev mera gjort för att jag lämnade den mesta tiden till detta ändamål, utbildade jag mig till guide i Blekinge; en kurs för länet och en specialkurs för certifiering för Karlskrona och så en kurs på halvtid på Växjö universitet i Tyska för turistbranschen. På sommaren jobbade jag en del. Hösten efter läste jag en nybörjarkurs i latin på distans på Växjö universitet igen, och sedan blev det en kortare kurs i tysk litteratur och film.

Våren 2010 inträffade det märkliga att jag blev förälskad på nätet. Ja, inte på någon kontaktsight, utan mitt i brinnande debatten.
Kan man börja på en ny relation vid den här åldern? Det funderar jag fortfarande på medan dagarna, veckorna och månaderna går, och det strulas fram och tillbaka hela tiden.

Mitt liv idag är, som tidigare, fyllt av kurser, konferenser, föreningsliv, en del guidejobb och mycket inläsning. Det privat-sociala hänger nödtorftigt med i umgänget av närmaste släkten och vännerna.I den andra delen av livet träffar jag ju mycket folk.

Men en dag hoppas jag kunna uppfylla bilden av en pensionär med massor av tid till sitt förfogande. Då kan jag förmodligen också hitta rutiner i detta mitt nya liv, som till stor del präglas av hapenings mellan inbokningarna.

Inga kommentarer: