torsdag 16 augusti 2012

Bästa sättet att hyllas av andra?

För en del år sedan blev jag urförbannad på en kulturpolitiker här i stan som inför ett möte med hög röst talade sexistiskt nedsättande om en av våra största författare.
Pressen fick nys om historien, och det blev stora rubriker. För mig var sakfrågan det viktiga.
Döm om min förvåning när detta utlöste en massa påhopp på personen ifråga om alla möjliga och omöjliga saker. Och jag fick givetvis "Dagens ros" för min kritik.
Det säkraste du kan göra om du vill ha människors gunst är att starkt kritisera någon annan. Då hänger folk på. Ju mera mobbningslik situationen blir desto säkrare är din popularitet.

Troligtvis är det därför som man kan bli språkrör för ett missnöje inom Svenska kyrkan. Flera frustrerade (och olyckliga?) personer täcker över sig och stämmer in och får luftat sina aggressioner. Ja, sedan finns det ju de som älskar att se sitt eget namn överallt och som sprider ut varje steg de tar och har tagit i livet på så många bloggar de kommer åt.
Men detta är kanske enda sättet att synas, vem vet.

Det där med mobben, vare sig det är i verkligheten eller i cybervärlden, är faktiskt mycket obehagligt och säger kanske en hel del om avarterna  i den mänskliga naturen.

Skapad av Gud till hans avbild???

Ånej, här är det nog Fans strängar som det spelas på! För detta är hans mycket välkända melodier!



Inga kommentarer: