fredag 24 augusti 2012

Ett vänligt ord

Jag hade inte tänkt att skriva i helgen, men efter att ha läst lite på vissa bloggar vill jag skriva några saker.

Vi har en tendens att hitta problem i strukturer och i det politiska systemet. Men för medmänniskan är det inte detta som skapar ett dåligt eller gott liv.

I min minnesbok (vad heter det?) från min barndom har en moster skrivit
"En vänligt ord kan göra under..."  En psalm tror jag att det är.

Så är det ju. Det är de vänliga orden, det positiva bemötandet, den varma handen som bär oss. Det vardagliga, det nära, som gör att man även kan uthärda under tuffa villkor. De hårda och kalla orden dödar oss.

Låt oss stiga ner från strukturerna till det personliga mötet. Vänliga lärare, snälla elever, kärleksfulla föräldrar och barn, ett leende till medmänniskan du möter. Där möter vi Guds kärlek!

Det är därför så viktigt att vi själva befinner oss i goda sammanhang så att vi orkar ge de varma händerna!

Trevlig helg- igen!




Inga kommentarer: