torsdag 2 augusti 2012

Klasskillnader i familjen?

Vad är överklass? Vad är överklassmässigt? Det är lite oklart idag med tanke på att det är ett virrvarr med släkter och utbildningar på rätt och fel platser. Se bara på kungahuset!

Själv har jag skaffat mig en gedigen akademisk/humanistisk utbildning och är uppvuxen i burgna kvarter. Men mitt fadersnamn är ett son-namn.

Igår googlade jag släktvapen på den familj som jag en gång, för länge sedan, gifte in mig i och hittade deras borgerliga vapen som den gamla patricierfamiljen, ursprungligen från Tyskland, fortfarande har. Och då slog det mig plötsligt att sådant här kan inte förändras.
Mina barn är och förblir av en dokumenterat "fin" familj.
Min var rejäl och präktig, arbetsam och duktig, och mammas familj var en gång rik. Min far gjorde genom utbildning en klassresa till Malmös finare kvarter.Dock är det fadersfamiljens namn som mina barn bär.

Ett släktträd som mina barns kan jag aldrig få, även om jag har behållit namnet som jag gifte mig till. Så man kan nog säga att det finns en viss klasskillnad i vår familj.

Inga kommentarer: