söndag 5 februari 2012

Men pensionärerna då?

I kvällens Agenda talades det om A-kassa. Alla- ja åtminstone alla upp till 25 000 kronor- borde få 80% tyckte Ylva Johansson (s).
Så blev en stackare intervjuad. Hon hade varit industriarbetare och tjänat över 27 000 kronor i månaden. Det var mer än jag tjänade 2008 efter 38 år som lärare!
Nu hade hon bortåt 15 000, tror det var 14 950 (?) kronor i A- kassa. Av det fick hon ut 9 700 kronor. Jaha!
Hur många pensionärer får inte leva på det? Eller ännu mindre?
Är det ingen som tycker synd om dem när de jagar extrapriser i affärerna och inte kan åka på utlandssemester, vilket ju verkar vara ett kriterium på barnfattigdom i dagens Sverige?
Och även om man har mer i pension, som jag själv, så har gamla människor gamla tänder, behöver nog mera läkarvård och mediciner och har, tror jag, nog oftare gamla bilar.
Räknade just ut att jag hade servat och reparerat min för över
10 000 kronor förra året.
Sedan har man kanske en släkt, som tror att man är lika rik som de är, och kan följa deras lyxiga vanor!

3 kommentarer:

vally sa...

Det är ingen som räknar pensionärer som vanliga människor.
Dom ska bara bort, om de inte kan klara sig själva.
Min väninna säkte bostadbidrag. Hon får 137 kronor i månaden.
Ensamstående. Jobbat som lågstadielärare.
Rena skymfen tycker jag.

nya tant lila sa...

Det verkar onekligen lite.

vally sa...

Sökte skall det naturligtvis vara.
Måste sluta sitta och skriva i mörkret.