torsdag 16 februari 2012

Aningar och tecken

Ibland känner man så där instinktivt att saker inte stämmer. Du kanske inte riktigt vet vad det är eller vad det handlar om, men du vet att något är fel eller falskt eller att någon ljuger. Detta tillstånd kan skapa en konstig känsla hos dig.

Sedan kan märkliga saker hända. En av de märkligaste saker jag har upplevt var när det en dag helt oförklarligt låg en lapp med en väns telefonnummer på tröskeln till mitt badrum. Jag kunde absolut inte begripa hur den lappen hade hamnat där just då.
Ja, jag hade själv skrivit lappen långt tidigare, och denna händelse är mer än tio år gammal. Det var en man som jag egentligen hade sagt upp bekantskapen med.

Då ringde jag en person som håller på med en massa sådana där konstiga tecken.
-Ring! sade han, detta är ett budskap till dig.
Jag ringde, och det visade sig att mannen mådde jättedåligt psykiskt. Han var sjukskriven, och hans f d hustru hade dött för kort tid sedan i cancer. Jag blev till hjälp.

Någon förklaring till varför den lappen med hans telefonnummer hade hamnat på min badrumströskel har jag aldrig hittat.

Det finns många som upplever tecken i tillvaron, tecken som de tror är budskap. En känd avliden biskop berättade om hur en fågel hade väckt honom och hans hustru och fått dem att gå till sonens rum där det brann. Detta räddade barnet.

Fåglar kan tala till oss, tror jag. Jag tror de är budbärare. Själv har jag många gånger upplevt att de har ett språk. Människor kan också vara budbärare. Vi kan grunna över något, och så träffar vi någon som på ett märkligt sätt ger oss ett svar.

Jag tror att tillvaron är fylld av mystik. En  gång sade en diakon till mig att det finns en vägledning i våra liv, och om vi en gång har börjat se tecknen, så ser vi detta. I backspegeln brukar man kunna se hur till synes spridda händelser, så småningom har format ett mönster i ens liv, som om någon ledde ens väg.

Ikväll behöver jag vägledning. Jag är rädd.

2 kommentarer:

Carolina sa...

Tillvaron är fylld av mystik, och ja, fåglar kan vara budbärare.

Ord från Eggehorns psalm kommer till mig: Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken.

nya tant lila sa...

Ja, jag tror det. Visst är det spännande!