måndag 27 februari 2012

Det är dyrt att vara fattig

Idag blev jag faktiskt irriterad vid sjukhuset, där vi var för att kontrollera Mannens öga efter operationen förra veckan. Jag hade inte upptäckt vad som stod om parkeringsavgiften, men fästmannen såg det. Miljöbilar parkerade gratis. Vi fick däremot betala. Jag har inte råd att köpa en ny miljöbil. Har inte de som har miljöbilar råd att betala parkeringsavgifter utanför sjukhuset? Eller vill man tala om för oss andra att vi inte är önskvärda? Ja, så är det naturligtvis.

Vi människor ska väl inte straffas för att vi inte har gott om pengar! Jag kan kanske inte kalla mig fattig, och min pension är inte dålig, men har man som jag varit ensamförsörjare i trettio år, då simmar man i allmänhet inte i pengar. I vart fall inte om man har varit lärare.

Jo, jag hade åtta år som rektor också, men då hade jag dubbelt boende. Att inte ha gott om pengar betyder, som vi vet, att man ofta måste låna till kapitalvaror, och då får man betala räntor.

Det är  dyrt att vara fattig, och man får liksom acceptera det faktum att om man ska besöka sina barn på olika håll i landet, då har man kanske inte också råd med utlandsresor.

Men det finns mycket på nära håll också. Allt det som man inte upptäckte under de år då man tillbringade en stor del av den tid man inte undervisade i en buss på Autobahn med femtio gäster.

3 kommentarer:

LFL sa...

Det blir alltmer tydligt att miljö- och klimatalarmismen används som en murbräcka mot solidariteten. Den ena straffavgiften efter den andra för den fattige som inte har pengar till de senaste miljöprylarna. De rika kan däremot investera sig ur höjda skatter och energipriser.

vally sa...

Biogas är på modet. Utvinns ur maten.
Jag vill inte ha en ful stor bajsbrun tunna på min tomt. Vårt matavfall är minimalt. Vägrar jag den bruna tunnan, läggs 75 kr på min ordinarie sophämtningsavgift.
OBS per månad.
Tala om straff.
Jag tar tunnan och ställer den bredvid den gröna.Bara för att spara pengarna.
Vad motiverar den extra avgiften?

nya tant lila sa...

´Här har vi en brun tunna för matavfall och en grön för brännbart. Resten får vi köra ner till sopsorteringen mitt i byn med, och det är det mesta. Undrar vad som händer om man blir äldre och inte har en bil att transportera i.