lördag 4 februari 2012

Äntligen höga elpriser!

Är rubriken konstig? Den beror på att jag band mitt elavtal till vinterpris och rörligt på sommaren. Och vinterpriset var högt, 66 öre. Så när elpriset för en tid sedan var extremt lågt, kunde alla vi som har gjort detsamma reta oss. Men det är ju jättesvårt att veta vad man ska göra, tycker jag.
Nu är jag faktiskt lite nöjd, för nu har elen gått upp!
Och nej L.F. jag ska INTE ha en värmepump, så tjata inte i en kommentar nu! Och inte här heller senare, är du snäll!

5 kommentarer:

LFL sa...

Vid en förbrukning på 20.000 kWh och ett elpris på 0,66 kr / kWh skulle du tjäna minst 8.000 kr /år med en luft-vattenvärmepump. Med ett nettopris på 70.000 kr (efter ROT-avdrag) en amorteringstid på 20 år och 5 % ränta skulle investeringen kosta dig netto (efter ränteavdrag) 5.833 kr för det första året, och 5.717 kr för det andra året. Om räntan stiger till 10 % det andra året, så blir din nettokostnad (efter ränteavdrag) 7.933 kr. Men man kan ju binda lån under längre tid än så. Räntan på bolån med bindningstid 10 år är just nu 4,89 %. Du tjänar alltså drygt 43.000 kr under tio år på en luft-vattenvärmepump, och detta vid oförändrat elpris.

nya tant lila sa...

Som sagt...

Hans Odeberg sa...

Ett alternativ till värmepumpen kan vara en vedpanna och en stor skylt med "Reklam ja tack" på brevlådan.

nya tant lila sa...

´Mina ögon klarar inte vedeldning, de rinner av grannarnas.

LFL sa...

Ved är det absolut billigaste uppvärmingssystemet, även om man inte har egen skog. Så kasta inte ut din gamla fungerande vedpanna, om du har någon. Men det är inget för som äldre människor, som inte redan har vedeldning. Det kräver ju en hel del arbete, som kan vara trevligt att pyssla med så länge man kan. Elda tidningspapper och reklamblad är däremot inget nöje. Och vem vet vilka kemikalier som frigörs? Ett kombisystem, som kan både ger valfrihet vid ändrade energipriser, och sköter sig självt om man blir sjuk, är nog att föredra.