fredag 3 februari 2012

Folkets jubel

Vi har alla sett bilderna av de hyllade ledarna som senare dränks i förnedring och kanske avrättas på fruktansvärt sätt. Folkets jubel kan vara långvarigt, men också bara vara under en kort tid, som med socialdemokraternas förre partiledare. Han damp snabbt, men det tyckte jag var fullt begripligt. Att skarva på sanningar går inte hem i de lägren.

Jag tänker ofta på hur lätt det vänder för människor när jag ser hur man applåderar någon, ja, man kanske till och med står upp och applåderar. Lika starka som applåderna är lika starkt kan sedan människorna vända sig mot den personen och visa sin avsky och sitt hat.
När jag var lärare reagerade jag ibland på när någon sade
-Han/hon är bra.
För ibland sade man detta som en sorts utsortering; de här är bra folk, men de där är inte bra.
Man måste alltid vara medveten om att vinden mycket lätt kan vända. De som applåderar dig idag, kanske spottar på dig i morgon.

2 kommentarer:

kyrksyster sa...

Det tog inte en vecka för att lovsången skulle bytas till ett "Korsfäst"...

nya tant lila sa...

Ja, folkets jubel är inte att lita på!