fredag 18 november 2011

Vem är författare idag?

För en tid sedan såg jag en intervju med en av våra mest kända  författare. Han påstod i denna intervju att ett av de stora bokförlagen (Koncernen) var en fara för kulturen. Troligtvis syftade han på uppsjön av produktionen av mer eller mindre spektakulära deckare.
Idag blev jag lite fundersam, då jag fick höra hur en känd stå upp komiker hade blivit ombedd av ett av förlagen i denna stora koncern att skriva en bok. Ombedd att skriva en bok? Söker förlagen dem som de tror är naturbegåvningar? Eller söker de bara ett känt namn?

Litteraturhistoria är mitt andra huvudämne i min fil.kand. examen från ungdomen. Detta har senare kompletterats med en kurs i nutida litteratur på ett annat universitet.

Jag hoppas att det fortfarande finns seriösa förlag i bokbranschen, som inte bara är ute efter de snabba pengar som ett känt namn kan ge, utan efter litteratur som kommer att överleva till eftervärlden.

Inga kommentarer: