söndag 20 november 2011

Insupen kristendom

Min barndoms skola är långt, långt från skolan idag. Vi började varje morgon med att stå vid bänkarna och sjunga en psalm. Kristendomen genomsyrade hela undervisningen. Den var också ett eget ämne i skolan. Ibland glömmer man hur mycket vi präglades.
Häromdagen blev jag påmind, då jag hittade två egenhändigt tillverkade julkort från mig till mina föräldrar. De måste ha varit skrivna under mina allra första skolår. (Jag började skolan vid 6 års ålder 1949). Jag ska citera dem här, med stavningsfelen, som tyder på att de var mycket tidiga, för jag var duktig på att stava.

Till Pappa
I Betlehem lyser på härbärges strå,
så oskulsren.
En stjärna för alla
de stjärnor små,
Guds klarhetsken.

Till Mamma
Nu sjunger Guds änglar
i himmelens höjd,
god jul, god jul.
Och alla Guds barn
stämma in med fröjd
god jul, god jul.

Skulle barnen idag skriva den sortens julkort? Vi präglades. Från barnsben.

Inga kommentarer: