torsdag 17 november 2011

Frälsning ger nya ögon

För ett par dagar sedan kritiserade jag hojtandet på en del frikyrkliga gudstjänster, som jag inte anser är ett sätt att nedkalla Jesus.

Frälsning står för mig för någonting annat än att man sätter sig själv och sin gudsupplevelse i centrum. För mig är frälsning att  få andra ögon, ett före och ett efter, ett nytt sätt att uppfatta omvärlden med en ny insikt i medmänniskornas och omvärldens villkor, att få en  fördjupad känslighet. 

Jag tror inte att Gud/Kristus speciellt är till för mig, utan jag tror att vi är till för världen, och att en frälsning har som syfte att vi ska brukas. Inte främst  för att vi ska smörjas i någon sorts kärleksfull omfamning, utan att vi ska användas som redskap i en "kamp" för en kristen värld.
Genom att vi får nya, öppna ögon kan vi bättre se våra medmänniskor. Vi lär oss att se andras behov och känslor.
Jesus är ingen avgud som ska dyrkas, han är främst en vägröjare och en vägvisare.
-Följ mig!

Så tror jag att frälsningen är. Den har ett syfte. Gud söker redskap.

3 kommentarer:

Carolina sa...

Kan inte låta bli att citera ur en bok angående frälsning: "Man blir sedd så att man kan se."

nya tant lila sa...

Det verkar mycket klokt.

P-A Jonsson sa...

Läs Sv Ps 90.